STRONA GŁÓWNA
AKTUALNOŚCI
O SZKOLE
MODUŁY
BIBLIOTEKA
DO POBRANIA
LINKI
KONTAKT






Projektowanie interdyscyplinarne - nowy wymiar kształcenia

Projekt realizowany w okresie 01.01.2010 do 31.12.2011 r.

Stona projektu "Projektowanie interdyscyplinarne - nowy wymiar kształcenia" jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet IX - Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Działanie 9.2 - Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego.

 

Realizacja:

Projektowanie interdyscyplinarne w zakresie modułów:

  • Systemy mikroprocesorowe w układach sterowania
  • Wizualizacja CAD/CAM dla mechanika, elektryka i elektronika
  • Sieci komputerowe ze szczególnym uwzględnieniem wirtualnych sieci prywatnych VPN

Projekt przewidziany do realizacji przez uczniów klas drugich i trzecich kształcących się w zawodach:

  • technik elektryk
  • technik elektronik
  • technik mechanik
  • technik mechatronik
  • technik informatyk

Cel projektu

Przygotowanie wykwalifikowanej kadry technicznej dla nowoczesnych, dbających o rozwój przedsiębiorstw i tym samym zwiększenie szans uczniów na znalezienie pracy zgodnej z aktualnymi potrzebami rynku. Podniesienie jakości oferty edukacyjnej szkoły przez wprowadzenie zajęć modułowych specjalizujących, uwzględniających interdyscyplinarność przedmiotową (wielozawodowość*).

Ponadto:

  • Zwiększenie współpracy z zakładami przemysłowymi powodujące wzrost doświadczenia zawodowego absolwentów.
  • Podniesienie atrakcyjności zawodów technicznych wśród dziewcząt.
  • Podniesienie kompetencji absolwentów w zakresie wykorzystania w pracy zawodowej nowoczesnych technik i technologii.

* przez wielozawodowość należy rozumieć możliwość wykorzystania zdobytej wiedzy nie tylko w zawodzie kształconym ale także i w zawodach pokrewnych

Uzasadnienie

Uczniowie szkoły zawodowej kończącej się maturą będą musieli po zakończeniu nauki podjąć decyzję dotyczącą swojej przyszłości. Udział w programie pozwoli im na dostosowanie swoich kompetencji zawodowych do wymogów rynku pracy. Szybko zmieniająca się sytuacja na rynku pracy związana z rozwojem technologicznym sprawia, że samo ukończenie szkoły zawodowej i uzyskanie dyplomu nie zawsze jest gwarantem sprawnego funkcjonowania na rynku pracy. Idealny profil pracownika określa, że powinien on, oprócz wiedzy teoretycznej i praktycznej z danej dziedziny, posiadać także umiejętność posługiwania się nowoczesnymi urządzeniami i technologiami, łączenia pokrewnych dziedzin zawodowych a to wszystko ułatwi młodym ludziom płynne przejście do aktywności zawodowej.

Działania

  • Promocja i reklama projektu: wykonanie logo, plakatu, tablicy, materiałów reklamowych, akcja informacyjna i inne.
  • Zakup zestawów pomocy dydaktycznych i aktualnych programów komputerowych niezbędnych do realizacji zadań na zajęciach z przedmiotów zawodowych elektrycznych, elektronicznych i informatycznych.
  • Przygotowanie nowoczesnych pracowni zawodowych. 
  • Organizacja szkolnych form edukacji, przeprowadzonych w półtorarocznym cyklu, w wymiarze 1 godz. tygodniowo przez 2 semestry oraz 2 godz. tygodniowo w formie konsultacji w ostatnim, trzecim semestrze. 
  • Realizacja zajęć dydaktycznych w zakresie trzech dziedzin (modułów): Systemy mikroprocesorowe w układach sterowania”, „Wizualizacja CAD/CAM dla mechanika, elektryka i elektronika”, „Sieci komputerowe ze szczególnym ukierunkowaniem na wirtualne sieci prywatne VPN”.
  • Zajęcia modułu specjalizacyjnego są obowiązkowe (roboczo przyjęto nazwę w formie skróconej „Projektowanie”) 
    poszczególne zagadnienia z modułów będą realizowane także na zajęciach z przedmiotów zawodowych, w ramach bieżąco realizowanej tematyki zajęć.
  • Realizacja modułu specjalizacyjnego zakończy się przygotowaniem przez każdego ucznia interdyscyplinarnego projektu zawodowego.
  • Organizacja wykładów i spotkań ze specjalistami zawodowymi na temat najnowszych osiągnięć techniki i technologii. 
    organizacja praktyk w lokalnych zakładach pracy. Praktyki będą się odbywały na dotychczasowych warunkach tj. czas trwania 1 miesiąc, przy czym zwiększona zostanie tzw. opieka indywidualna co oznacza, że każdemu uczniowi zostanie przydzielony nauczyciel; opiekun, który opracuje szczegółowy program zadań do realizowania w trakcie praktyki uzgodniony wcześniej z pracodawcą.
  • W trakcie trwania projektu uczniowie będą mieli możliwość wyjazdu na wycieczki przedmiotowe (wizyty studyjne) do miejscowych i pozamiejscowych zakładów pracy.
  • Organizacja konkursu projektów wykonanych przez uczniów - konkurs prac będzie przeprowadzony na zakończenie pełnego cyklu. Po weryfikacji dokonanej przez zespół konkursowy, do publicznej prezentacji i oceny będą dopuszczone wyróżniające się prace - najlepsi uczniowie otrzymają nagrody rzeczowe.

Zakładane rezultaty twarde

  • Opracowanie materiałów pomocniczych: programów nauczania dla modułów: "Systemy mikroprocesorowe w układach sterowania", "Wizualizacja CAD/CAM dla elektryka i elektronika", "Sieci komputerowe ze szczególnym ukierunkowaniem na wirtualne sieci prywatne VPN", kompletów materiałów dydaktycznych (ćwiczeniowych) dla uczniów oraz propozycje tematów prac kończących moduł, zestawów testów i ćwiczeń diagnozujących, sprawdzających i sumatywnych - przygotowanie sprawozdań z realizacji projektu.
  • Wyposażenie m.in. pracowni przedmiotów zawodowych (sala 123 - Pracownia elektroniki i mechatroniki, 301 - Pracownia Informatyki i mechatroniki) w: stanowiska z falownikami SRA 740, licznikami enkodera, sterownikami FX3UMTDS, modułami USB FX3U USB, panelami wyświetlacza GT1020, silnikami indukcyjnymi klatkowymi 3x380, enkoderami do wału silnika 1024 impulsów/obrót itd.
  • Doposażenie pracowni informatycznej (sala 111) w sprzęt do realizacji zajęć z zakresu wirtualnych sieci prywatnych - menadżer pasma, router bezprzewodowy, punkt dostępowy, przełączniki VLAN i serwer plików.
  • Pracownie (sala 123 i 301) - doposażenie w sprzęt i oprogramowanie do wizualizacji - licencje do programów MS Office 2007 Win 32 PL CD BOX, zestawy: komputery + monitory (sala 301), zaopatrzona w licencje do programów AutoCAD Elektrical, AutoCAD, NI LabVIEW, National Instruments Multi Sim, Proteus, Protel, Adobe Photoshop CS4 PL Win, Corel Suite X4 CL, kartę pomiarowa NI DAQ PCI-6221M2.
  • Uzupełnienie bieżącej literatury technicznej związanej z tematyką projektu.
  • Sporządzenie indywidualnego lub grupowego projektu uczniowskiego na zakończenie realizacji wybranego modułu specjalizacyjnego.
  • Zwiększenie współpracy z zakładami pracy poprzez wizyty studyjne i praktyki.
  • Udział w spotkaniach ze specjalistami zawodowymi z zakresu najnowszych osiągnięć techniki i technologii.
  • Po ukończeniu cyklu, każdy uczeń, który wykaże się zaliczeniem w stopniu minimum dopuszczającym realizowanego modułu specjalizacyjnego oraz zaliczeniem w stopniu minimum dopuszczającym praktyki zawodowej, otrzyma certyfikat potwierdzający udział w projekcie. Wykonanie nagrodzonego projektu będzie również poświadczone stosownym dokumentem.

Rezultaty miękkie

Po zakończeniu pełnego cyklu projektu przewiduje się, że uczeń nabędzie potrafił:

  • projektować programy dla mikrokontrolerów i sterowników;
  • uruchamiać i testować poprawność pracy mikrokontrolerów i sterowników;
  • projektować, uruchamiać i testować oprogramowanie dla graficznych paneli operacyjnych;
  • dobierać odpowiedni typ sterownika dla konkretnego zastosowania;
  • tworzyć specyfikację oprogramowania funkcjonalnego sterownika;
  • analizować rysunki i schematy elektryczne i elektroniczne;
  • analizować algorytmy programowe układów automatyki sterowania;
  • dobierać urządzenia techniki komputerowej do określonych wymagań eksploatacyjnych;
  • projektować i instalować sieci komputerowe przewodowe i bezprzewodowe;
  • wykorzystywać i dopasowywać środowiska programowe typu SCAD;
  • stosować zasady programowania strukturalnego i obiektowego
  • dobierać urządzenia techniki komputerowej do określonych warunków technicznych.

Monitorowanie i ewaluacja efektów pracy

Przewiduje się monitorowanie efektów realizacji projektu poprzez:

  • listy obecności w dziennikach zajęć pozalekcyjnych,
  • testy i ćwiczenia sprawdzające uczniów w całym cyklu trwania projektu,
  • zaprezentowanie projektu zawodowego na zakończenie pełnego cyklu,
  • opracowanie i przeprowadzenie ankiety podsumowującej realizację programu (dla reprezentatywnej grupy – 20 osób),
  • popularyzacja osiągniętych efektów projektu na stronach www,
  • opracowanie narzędzi pomiarowych; przeprowadzenie badania jakości projektu.

Rozpowszechnianie rezultatów projektu

Realizacja projektu będzie możliwa dzięki wyposażeniu pracowni w niezbędny sprzęt. Zakupione pomoce będą dostępne dla uczniów z następnych roczników. Uczęniowie klas odbywających praktyki i staże zawodowe w lokalnych (partnera) i regionalnych zakładach pracy będą mieli możliwość zapoznać się z przyszłym potencjalnym miejscem pracy. Rezultaty miękkie projektu będą możliwe do zweryfikowania u konkretnego pracodawcy zatrudniającego uczniów w zakładach branży mechanicznej, elektrycznej, elektronicznej i informatycznej. Natomist umiejętności i wiadomości nabyte przez uczniów w trakcie realizacji danego modułu specjalizacyjnego będą przydatne do potwierdzania kwalifikacji podczas egzaminu zawodowego organizowanego przez OKE (uzyskanie tytułu technika). 

 


2011-12-19

Zespół Szkół Zawodowych HTS SA - uzyskane rezultaty projektu "Projektowanie interdyscyplinarne - nowy wymiar kształcenia"

  • Podniesiono jakość i atrakcyjność kształcenia zawodowego w Zespole Szkół Zawodowych HTS SA.
  • Dostosowano programy kształcenia praktycznego do oczekiwań pracodawców.
  • Udoskonalono metody kształcenia interdyscyplinarnego - zwrócono szczególną uwagę na wielozawodowość przyszłego absolwenta.
  • Poszerzono i spopularyzowano ofertę kształcenia zawodowego w zawodach technicznych wśród dziewcząt.

Zrealizowane działania (opisy umieszczone w zakładce Aktualności).

Uczestnictwo i zaliczenie zajęć

Cykl I:

  • Praktyki zawodowe - 76 osób.
  • Systemy mikroprocesorowe w układach sterowania - 15 osób.
  • Sieci komputerowe ze szczególnym ukierunkowaniem na wirtualne sieci prywatne VPN - 50 osób.
  • Wizualizacja CAD/CAM dla mechanika, elektryka i elektronika - 9 osób.

Cykl II:

  • Praktyki zawodowe - 78 osób.
  • Systemy mikroprocesorowe w układach sterowania - 51 osoby.
  • Sieci komputerowe ze szczególnym ukierunkowaniem na wirtualne sieci prywatne VPN - 14 osób.
  • Wizualizacja CAD/CAM dla mechanika, elektryka i elektronika - 9 osób.

Łącznie (cykl I i cykl II):

  • Praktyki zawodowe - 154 osoby.
  • Systemy mikroprocesorowe w układach sterowania - 66 osób.
  • Sieci komputerowe ze szczególnym ukierunkowaniem na wirtualne sieci prywatne VPN - 64 osób.
  • Wizualizacja CAD/CAM dla mechanika, elektryka i elektronika - 18 osób.
Opracowanie strony, szata graficzna, kod HTML, skrypty PHP i JS, style CSS, projekt bazy danych: Piotr Jaworski