|
Projektowanie interdyscyplinarne - nowy wymiar kształcenia
Projekt realizowany w okresie 01.01.2010 do 31.12.2011 r.
Stona projektu "Projektowanie interdyscyplinarne - nowy wymiar kształcenia" jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet IX - Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Działanie 9.2 - Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego.
Realizacja:
Projektowanie interdyscyplinarne w zakresie modułów:
- Systemy mikroprocesorowe w układach sterowania
- Wizualizacja CAD/CAM dla mechanika, elektryka i elektronika
- Sieci komputerowe ze szczególnym uwzględnieniem wirtualnych sieci prywatnych VPN
Projekt przewidziany do realizacji przez uczniów klas drugich i trzecich kształcących się w zawodach:
- technik elektryk
- technik elektronik
- technik mechanik
- technik mechatronik
- technik informatyk
Cel projektu
Przygotowanie wykwalifikowanej kadry technicznej dla nowoczesnych, dbających o rozwój przedsiębiorstw i tym samym zwiększenie szans uczniów na znalezienie pracy zgodnej z aktualnymi potrzebami rynku. Podniesienie jakości oferty edukacyjnej szkoły przez wprowadzenie zajęć modułowych specjalizujących, uwzględniających interdyscyplinarność przedmiotową (wielozawodowość*).
Ponadto:
- Zwiększenie współpracy z zakładami przemysłowymi powodujące wzrost doświadczenia zawodowego absolwentów.
- Podniesienie atrakcyjności zawodów technicznych wśród dziewcząt.
- Podniesienie kompetencji absolwentów w zakresie wykorzystania w pracy zawodowej nowoczesnych technik i technologii.
* przez wielozawodowość należy rozumieć możliwość wykorzystania zdobytej wiedzy nie tylko w zawodzie kształconym ale także i w zawodach pokrewnych
Uzasadnienie
Uczniowie szkoły zawodowej kończącej się maturą będą musieli po zakończeniu nauki podjąć decyzję dotyczącą swojej przyszłości. Udział w programie pozwoli im na dostosowanie swoich kompetencji zawodowych do wymogów rynku pracy. Szybko zmieniająca się sytuacja na rynku pracy związana z rozwojem technologicznym sprawia, że samo ukończenie szkoły zawodowej i uzyskanie dyplomu nie zawsze jest gwarantem sprawnego funkcjonowania na rynku pracy. Idealny profil pracownika określa, że powinien on, oprócz wiedzy teoretycznej i praktycznej z danej dziedziny, posiadać także umiejętność posługiwania się nowoczesnymi urządzeniami i technologiami, łączenia pokrewnych dziedzin zawodowych a to wszystko ułatwi młodym ludziom płynne przejście do aktywności zawodowej.
Działania
- Promocja i reklama projektu: wykonanie logo, plakatu, tablicy, materiałów reklamowych, akcja informacyjna i inne.
- Zakup zestawów pomocy dydaktycznych i aktualnych programów komputerowych niezbędnych do realizacji zadań na zajęciach z przedmiotów zawodowych elektrycznych, elektronicznych i informatycznych.
- Przygotowanie nowoczesnych pracowni zawodowych.
- Organizacja szkolnych form edukacji, przeprowadzonych w półtorarocznym cyklu, w wymiarze 1 godz. tygodniowo przez 2 semestry oraz 2 godz. tygodniowo w formie konsultacji w ostatnim, trzecim semestrze.
- Realizacja zajęć dydaktycznych w zakresie trzech dziedzin (modułów): Systemy mikroprocesorowe w układach sterowania”, „Wizualizacja CAD/CAM dla mechanika, elektryka i elektronika”, „Sieci komputerowe ze szczególnym ukierunkowaniem na wirtualne sieci prywatne VPN”.
- Zajęcia modułu specjalizacyjnego są obowiązkowe (roboczo przyjęto nazwę w formie skróconej „Projektowanie”)
poszczególne zagadnienia z modułów będą realizowane także na zajęciach z przedmiotów zawodowych, w ramach bieżąco realizowanej tematyki zajęć.
- Realizacja modułu specjalizacyjnego zakończy się przygotowaniem przez każdego ucznia interdyscyplinarnego projektu zawodowego.
- Organizacja wykładów i spotkań ze specjalistami zawodowymi na temat najnowszych osiągnięć techniki i technologii.
organizacja praktyk w lokalnych zakładach pracy. Praktyki będą się odbywały na dotychczasowych warunkach tj. czas trwania 1 miesiąc, przy czym zwiększona zostanie tzw. opieka indywidualna co oznacza, że każdemu uczniowi zostanie przydzielony nauczyciel; opiekun, który opracuje szczegółowy program zadań do realizowania w trakcie praktyki uzgodniony wcześniej z pracodawcą.
- W trakcie trwania projektu uczniowie będą mieli możliwość wyjazdu na wycieczki przedmiotowe (wizyty studyjne) do miejscowych i pozamiejscowych zakładów pracy.
- Organizacja konkursu projektów wykonanych przez uczniów - konkurs prac będzie przeprowadzony na zakończenie pełnego cyklu. Po weryfikacji dokonanej przez zespół konkursowy, do publicznej prezentacji i oceny będą dopuszczone wyróżniające się prace - najlepsi uczniowie otrzymają nagrody rzeczowe.
Zakładane rezultaty twarde
- Opracowanie materiałów pomocniczych: programów nauczania dla modułów: "Systemy mikroprocesorowe w układach sterowania", "Wizualizacja CAD/CAM dla elektryka i elektronika", "Sieci komputerowe ze szczególnym ukierunkowaniem na wirtualne sieci prywatne VPN", kompletów materiałów dydaktycznych (ćwiczeniowych) dla uczniów oraz propozycje tematów prac kończących moduł, zestawów testów i ćwiczeń diagnozujących, sprawdzających i sumatywnych - przygotowanie sprawozdań z realizacji projektu.
- Wyposażenie m.in. pracowni przedmiotów zawodowych (sala 123 - Pracownia elektroniki i mechatroniki, 301 - Pracownia Informatyki i mechatroniki) w: stanowiska z falownikami SRA 740, licznikami enkodera, sterownikami FX3UMTDS, modułami USB FX3U USB, panelami wyświetlacza GT1020, silnikami indukcyjnymi klatkowymi 3x380, enkoderami do wału silnika 1024 impulsów/obrót itd.
- Doposażenie pracowni informatycznej (sala 111) w sprzęt do realizacji zajęć z zakresu wirtualnych sieci prywatnych - menadżer pasma, router bezprzewodowy, punkt dostępowy, przełączniki VLAN i serwer plików.
- Pracownie (sala 123 i 301) - doposażenie w sprzęt i oprogramowanie do wizualizacji - licencje do programów MS Office 2007 Win 32 PL CD BOX, zestawy: komputery + monitory (sala 301), zaopatrzona w licencje do programów AutoCAD Elektrical, AutoCAD, NI LabVIEW, National Instruments Multi Sim, Proteus, Protel, Adobe Photoshop CS4 PL Win, Corel Suite X4 CL, kartę pomiarowa NI DAQ PCI-6221M2.
- Uzupełnienie bieżącej literatury technicznej związanej z tematyką projektu.
- Sporządzenie indywidualnego lub grupowego projektu uczniowskiego na zakończenie realizacji wybranego modułu specjalizacyjnego.
- Zwiększenie współpracy z zakładami pracy poprzez wizyty studyjne i praktyki.
- Udział w spotkaniach ze specjalistami zawodowymi z zakresu najnowszych osiągnięć techniki i technologii.
- Po ukończeniu cyklu, każdy uczeń, który wykaże się zaliczeniem w stopniu minimum dopuszczającym realizowanego modułu specjalizacyjnego oraz zaliczeniem w stopniu minimum dopuszczającym praktyki zawodowej, otrzyma certyfikat potwierdzający udział w projekcie. Wykonanie nagrodzonego projektu będzie również poświadczone stosownym dokumentem.
Rezultaty miękkie
Po zakończeniu pełnego cyklu projektu przewiduje się, że uczeń nabędzie potrafił:
- projektować programy dla mikrokontrolerów i sterowników;
- uruchamiać i testować poprawność pracy mikrokontrolerów i sterowników;
- projektować, uruchamiać i testować oprogramowanie dla graficznych paneli operacyjnych;
- dobierać odpowiedni typ sterownika dla konkretnego zastosowania;
- tworzyć specyfikację oprogramowania funkcjonalnego sterownika;
- analizować rysunki i schematy elektryczne i elektroniczne;
- analizować algorytmy programowe układów automatyki sterowania;
- dobierać urządzenia techniki komputerowej do określonych wymagań eksploatacyjnych;
- projektować i instalować sieci komputerowe przewodowe i bezprzewodowe;
- wykorzystywać i dopasowywać środowiska programowe typu SCAD;
- stosować zasady programowania strukturalnego i obiektowego
- dobierać urządzenia techniki komputerowej do określonych warunków technicznych.
Monitorowanie i ewaluacja efektów pracy
Przewiduje się monitorowanie efektów realizacji projektu poprzez:
- listy obecności w dziennikach zajęć pozalekcyjnych,
- testy i ćwiczenia sprawdzające uczniów w całym cyklu trwania projektu,
- zaprezentowanie projektu zawodowego na zakończenie pełnego cyklu,
- opracowanie i przeprowadzenie ankiety podsumowującej realizację programu (dla reprezentatywnej grupy – 20 osób),
- popularyzacja osiągniętych efektów projektu na stronach www,
- opracowanie narzędzi pomiarowych; przeprowadzenie badania jakości projektu.
Rozpowszechnianie rezultatów projektu
Realizacja projektu będzie możliwa dzięki wyposażeniu pracowni w niezbędny sprzęt. Zakupione pomoce będą dostępne dla uczniów z następnych roczników. Uczęniowie klas odbywających praktyki i staże zawodowe w lokalnych (partnera) i regionalnych zakładach pracy będą mieli możliwość zapoznać się z przyszłym potencjalnym miejscem pracy. Rezultaty miękkie projektu będą możliwe do zweryfikowania u konkretnego pracodawcy zatrudniającego uczniów w zakładach branży mechanicznej, elektrycznej, elektronicznej i informatycznej. Natomist umiejętności i wiadomości nabyte przez uczniów w trakcie realizacji danego modułu specjalizacyjnego będą przydatne do potwierdzania kwalifikacji podczas egzaminu zawodowego organizowanego przez OKE (uzyskanie tytułu technika).
2011-12-19
Zespół Szkół Zawodowych HTS SA - uzyskane rezultaty projektu "Projektowanie interdyscyplinarne - nowy wymiar kształcenia"
- Podniesiono jakość i atrakcyjność kształcenia zawodowego w Zespole Szkół Zawodowych HTS SA.
- Dostosowano programy kształcenia praktycznego do oczekiwań pracodawców.
- Udoskonalono metody kształcenia interdyscyplinarnego - zwrócono szczególną uwagę na wielozawodowość przyszłego absolwenta.
- Poszerzono i spopularyzowano ofertę kształcenia zawodowego w zawodach technicznych wśród dziewcząt.
Zrealizowane działania (opisy umieszczone w zakładce Aktualności).
Uczestnictwo i zaliczenie zajęć
Cykl I:
- Praktyki zawodowe - 76 osób.
- Systemy mikroprocesorowe w układach sterowania - 15 osób.
- Sieci komputerowe ze szczególnym ukierunkowaniem na wirtualne sieci prywatne VPN - 50 osób.
- Wizualizacja CAD/CAM dla mechanika, elektryka i elektronika - 9 osób.
Cykl II:
- Praktyki zawodowe - 78 osób.
- Systemy mikroprocesorowe w układach sterowania - 51 osoby.
- Sieci komputerowe ze szczególnym ukierunkowaniem na wirtualne sieci prywatne VPN - 14 osób.
- Wizualizacja CAD/CAM dla mechanika, elektryka i elektronika - 9 osób.
Łącznie (cykl I i cykl II):
- Praktyki zawodowe - 154 osoby.
- Systemy mikroprocesorowe w układach sterowania - 66 osób.
- Sieci komputerowe ze szczególnym ukierunkowaniem na wirtualne sieci prywatne VPN - 64 osób.
- Wizualizacja CAD/CAM dla mechanika, elektryka i elektronika - 18 osób.
|